Cím: Sikeres gyereket akarok!
Alcím: Vagy boldogot...?
Nagy előnye a cikkednek, hogy különleges, kevésbé ismert módszereket alaposan kivesézel, sok újat tudok meg belőle, és tökéletesen hozod azt, amit a feladatban kértem: ne babázzunk!
Persze ez az alaposság azt is jelenti, hogy csak két módszerre volt lehetőséged – ezért az írásodat inkább egy sorozat részeként tudnám elképzelni. Önálló anyagként marad bennem egy kis hiányérzet – főleg, hogy a leadben egy csmó izgalmas dolgot felvetsz még.
A személyes tapasztalatok megírása, a nevesített megszólalók hitelessé teszik a cikket, ez nagyon fontos, ha ilyen témáról van szó. „Szaklapban” (Kismama, Baba-mama) is kérdés nélkül megjelentetném, mert kielégíti a szülői igényeket, de az NL-ben is probléma nélkül vállalható a stílus és a tartalom is.
Amit hiányoltam az az, hogy úgy éreztem, te eltoltad az anyagot egyik irányba: boldog kiegyensúlyozott gyermekkorra, ahol az egész személyiséget fejlesztik nem egyes képességeket bontakoztatnak ki – én ez utóbbit kértem – és a szerkezete sem olyan lett, amit a feladatban kértem.
Ettől függetlenül nekem teljesen rendben van, mint írás.
Párbeszéd a magzattal, Okosbaba program, Helen Doron Early English, Waldorf, Montessori, kineziológia, autogén tréning: csak néhány a divatos fejlesztő programok közül, melyek egytől-egyig azt ígérik, gyermekeink felnőttként is gond nélkül veszik majd az akadályokat. Bemutatunk két újszerű, de eltérő módszert iskolás gyermekek számára. Ami közös bennük: mindkettő messze túlmutat a gyermeki agy öncélú fejlesztésén.
Ugyan melyik szülő ne álmodna arról, hogy gyermeke idővel önállóan gondolkodó, sikeres felnőtté válik, aki szorongás nélkül, könnyedén megfelel túlpörgött világunk elvárásainak? Az áhított megoldást egyszerre több tucat, néha igen ellentmondó program is tálcán kínálja nekünk. Amíg azonban baba- és kisgyermekkori képességfejlesztő programokból hatalmas a választék, iskoláskortól – különösen kamaszkorban – látványosan megcsappan a lehetőségek száma.
Pedig az első komoly figyelmeztetőjeleket többnyire épp ebben a korban észleljük gyermekeinknél. Ugyanekkor döbbenünk rá arra is, hogy egyébként problémamentes, jól tanuló gyermekünkre is ráférne egy csodamódszer, csak hogy lazábban „hozza a formáját” az iskolában. Gyermekünk küzdelmeit látva gondolkodóba eshetünk, vajon tényleg mindent megtettünk-e azért, hogy iskolai teljesítménye ne csak tanárai, hanem az ő arcára is őszinte mosolyt csaljon.
Csodasuli
Alkér Orsolya, a Csodasuli alapítója és ügyvezetője nem kevesebbet ígér az aggódó szülőknek, mint hogy megtanítja őket, hogyan neveljenek idomított helyett önálló, szabadon gondolkodó, boldog gyereket. A honlapjáról letölthető "10 tipp arról, mit tégy ma ahhoz, hogy gyermeked ne maradjon le felnőttkorában az IQ versenyben" című eBook hatalmas népszerűségnek örvend.
A módszer lényege, hogy nem közvetlenül a gyerek fejébe kívánja tölcséren keresztül betölteni a tudást. Elsődleges célpontja a szülő, akit heti néhány rövid leckével megtanít, hogyan neveljen boldog, sikeres gyermekeket. A Csodasuli programjának egyes elemei mellett nem kisebb szaktekintély tette le voksát, mint Vekerdy Tamás pszichológus.
A program eddig több ezer gyermek és szülő rémálmait változtatta élménnyé: „Azért nagyon jó a Matekverseny, mert másodikos és harmadikos gyermekeim játszanak vele. Nem ott ülünk az asztalnál, és oldalakon keresztül írjuk a szorzótáblát, hanem játszunk. Ez inkább szórakozás...” - írja Baloghné Eszenyi Zsófia a honlapon. (További információ: www.csodasuli.hu)
Keretes: A Csodasuli az angolszász iskolák mintájára képességeket fejleszt. Ahelyett, hogy masszív tananyaggal öntené le a gyereket, hagyja, hogy az egyénisége bontakozzon ki. A gyerek képesség-fejlesztése aktív szülői bevonással, játékok, könyvek segítségével történik. Használható eszköztárt kínál az alapkészségek és az angolnyelv-ismeretek korai fejlesztésétől kezdve (1,5-2 éves kor) egészen a már bonyolultabb összefüggéseket boncolgató kis tinédzser korig (12-14 éves kor). A módszer alaptételét - mely szerint „agyfiziológiai, neurobiológiai törvény, hogy öröm nélkül nincs tanulás” - a legújabb kutatások kétséget kizáróan megerősítik.
Gyermek-agykontroll
Magda Katalin és Bakos Kornél a jövő útját a gyermek-agykontrollban látja. A négygyermekes pedagógus-házaspár az ország több pontján tartja egyedülállóan hatékony kurzusait. Az önfejlesztő módszer növekvő népszerűsége részben annak köszönhető, hogy a két oktató az agykontroll-technikák mellett saját pedagógusi, illetve szülőként szerzett élményeit is felhasználja a tanításban.
A magyar oktatási rendszer előnyeit, hátrányait és fonákságait belülről ismerő házaspár sokat tesz azért, hogy Magyarországon is meghonosodjon a villámolvasás technikája. A külföldön már jól ismert tanulási módszer gyerekeket és felnőtteket egyaránt felvértez a hatékony tanulás eszközeivel, s biztosítja, hogy a tudás hosszú távon is megmaradjon. (Hazánkban talán kevesen tudják, hogy a kortársait messze meghaladóan művelt és olvasott Kennedy elnök is a villámolvasás nagymestere volt. – a szerk.)
Katalin és Kornél fő célja, hogy gyermekeink megőrizzék kreativitásukat, örömteliségüket, és kiegyensúlyozott, magabiztos, önálló gondolkodású felnőttekké váljanak. Az általuk oktatott technikák hatékonyságáról tanítványaik iskolai sikerei vallanak legjobban: „Mielőtt elvégeztem az agykontroll-tanfolyamot, volt, hogy másfél óráig tartott, amíg megtanultam egy történelem leckét. A tanfolyam után 20 perc elegendő volt a leghosszabb anyag megtanulására is. Sokkal jobban megjegyeztem. A tanfolyam után legkésőbb fél 9-kor lefeküdtem. Nem néztem TV-t, mert egyáltalán nem érdekelt.” – mondja a 15 éves Miskei Anikó.
De a gyermek-agykontroll nagyszerűsége nemcsak csemetéink szép bizonyítványában mérhető. Legnagyobb erénye, hogy olyan életszemléletre tanítja őket, melynek alapja a pozitív gondolkodás, az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás elválaszthatatlan egysége. (További információ: www.tanulaskontroll.hu)
Keretes: A gyermek-agykontroll a Silva-módszerre épülő, hatékony tanulás-módszertani kurzus. Az EDIS Studio-ban 7-10, illetve 10 évesnél idősebb gyerekeknek tanítják a stressz-kezelésben is kiemelkedően hatékony módszert. 6-9. osztályosok számára külön kurzust dolgoztak ki „Tanuláskontroll - 1 nap, hogy lépéselőnyt szerezz” címmel. „Tanuláskontroll villámolvasással - 4 nap, hogy lépéselőnyt szerezz” című tanfolyamuk korunk leghatékonyabb tanulási technikáinak gyűjteménye.
Aggodalomra tehát semmi ok! Ha gyermekünk baba- és kisgyermekkora „pusztán” önfeledt játékkal és spontán fejlődéssel telt, ez nem jelenti azt, hogy végérvényesen lekéstünk volna valamiről. Épp ellenkezőleg: a boldog kisgyermekkor biztos alapjairól bátran indulhat el gyermekünk, hogy önmagát egyre jobban megismerve felfedezze az – immár tudatos - önfejlesztés egészen másfajta lehetőségeit. És e felfedezőút külön adománya, hogy mi, szülők is részt vehetünk benne. Az úti cél pedig nem más, mint a mérhető teljesítmény és a mérhetetlen belső öröm tökéletes egymásratalálása.
Dobó Ágnes